Градската къща в централните части на София от началото на XX век.
Веднага след освобождението малко повече от 50 чужди архитекти, техници
и декоратори, пристигат в България, за да помогнат за
изграждането на новия облик. Повечето се установяват трайно и творят до края на
живота си в София. С яркото си творческо присъствие те полагат основите на
българската архитектура в духа на европейските традиции от края на XIX в. и
имат и изключителен принос в превръщането на София в съвременен град. Така за
никой не може да е изненада, какъв облик придобива младата столица на България.
Още първите елитни къщи построени в София съчетават рационална функционална
организация и еклектична външност. Архитектите им прилагат почти всички ордерни
системи, утвърдени в красивите градове от Дунавската империя, Виена, Прага,
Будапеща. Стиловото разнообразие на строените след 1878 г. елитни къщи, до
идването на първата генерация български архитекти, естествено е отражение на
творчеството на възпитаниците на архитектурните школи в същата Дунавска
империя. Един от първите утвърдили се
архитекти, близки до двореца е Грюнангер. Редица богати собственици от висшия
градски елит - общественици, политици и финансисти, му възлагат проекти за
новите си жилища. Изградените къщи, в които той въплъщава пълнокръвно богатото
си творческо умение на традиционалист-стилизатор, се превръщат също в мерило за
изискан вкус и социално преуспяване, което е съществен стимул за изграждане
архитектурния облик на индивидуалното жилище в София въобщe.
Всъщност архитектурата на елитното софийско
жилище от края на XIX и началото на XX в. е откровено еклектична. Преобладава
лепената пластична декорация с дълбока обработка, създаваща живописен ефект на
светлосенките. Често прилагани са рустиката в партерните етажи, сложни
обрамчвания на врати и прозорци, декоративни елементи или фигурални композиции
от растителни стилизации, скулптурни декорации и метална пластика. Лепежните
украсни елементи са изпълнени предимно с матрици, но повечето са с високи
художествени качества и доказват безспорно изявения естетически вкус и талант
на техните създатели - художник-декораторите Грайс, Рихард Харди, Глос,
Киселинчев и др. Плодовете от развитието на архитектурата в София в първите
десетилетия след Освобождението в духа на историцизма и сецесиона са вече очевидни в периода до навечерието на Първата световна война. Макар и бавно, градът се е отърсил от средновековния си вид на изостанало ориенталско селище. В най-голяма степен това се дължи на новопостроените елитни жилищни сгради, които цялостно изграждат неговите централни представителни части. В много случаи те не само не отстъпват на обществените, но и ги превъзхождат по пищност и архитектурно майсторство, придавайки съвременен облик на София и издигайки самочувствието й на европейска столица. Един от най-ярките примери е къщата на българския дипломатически агент във Виена - адвоката Х. Сърмаджиев (1903, днес резиденция на турския посланик). Тя е силен пример за вътрешната драма на късното архитектурно стилизаторство. На свободната планова структура се противопоставят сковаваща компактност, формална симетрия и разточителна пластична декорация. Преобладаващите заемки от виенския имперски барок съжителстват с елементи от средиземноморския ренесанс и рококо.
Така в нашата столица се е
формирал и утвърдил – БЪЛГАРСКИЯТ
НАЦИОНАЛНО-РОМАНТИЧЕН СЕЦЕСИОН. Още през началните десетилетия след
Освобождението на България става ясно че една от най-важните задачи е
опазването на народностната и националната идентичност и изграждането на
българското самосъзнание. Това убеждение подхранва стремежа да бъдат усвоени
най-напредничавите европейски идеи. Целта е най-бързо развитието на България да
се включи в общоевропейското, и то във възможно най-подходящи форми.
Архитектурното развитие се ръководи от същия стремеж. Бързината и точността, с
която българските архитекти и строители откликват на обществените потреби,
заслужават уважение. Те не само успяват да изберат източниците, от които черпят
творчески уроци, но и да претворят наученото в съответствие с особеностите на
българския художествен климат и традиции.
Първото поколение българи архитекти се завръща в България през 90-те
години на XIX в. и веднага се включва в проектирането и строителството на
представителни обществени сгради и частни къщи. Архитектите Миланов, Момчилов,
Начев, Фингов, Лазаров, Ненов, Несторов, Ставров, Нешов са завършили
Политехниките във Виена, Грац, Париж, Прага, при едни от най-ярките представители на
европейския архитектурен историцизъм. Почти всичко изградено от тези творци,
показва големия им талант. В София се
строят няколко десетки жилища, част от които богати и представителни, които са
примери на конфликт между архитектурен образ и функция. Във всички има стремеж
за пълно отричане на плановата симетрия, но в изграждането на архитектурния
образ повечето автори остават все още стилизатори.
При двуетажните къщи, етажите се третират различно. Партерът, в повечето примери е рустициран. Преобладават ъглови пиластри, които са хоризонтално фугирани. Съществена роля при изграждане на архитектурния образ играят прозорците. Техните форма, размери, брой и декорация са винаги внимателно разработени. Те са не само цел, но и средство, което подчертава оста на симетрия и мястото на представителните помещения в къщата. Обикновено са съчетани в тройка или изграждат арковидни
мотиви. В преобладаващ брой примери главният вход не е централно разположен. Той следва свободното от симетрия вътрешно решение и се поставя асиметрично по главното лице или на странична фасада, но винаги добре достъпен и представително оформен. Повечето софийски елитни къщи от този период показват особеното внимание при проектирането и реализацията на покрива. Той е синоним на динамичното начало и импресивността на стила, органично е свързан със сградата и представлява естествен завършек на архитектурната
композиция. Обикновено разполагането на прозоречните отвори по фасадите не следва никакъв ред. Забележителен пример е къщата на арх. Г. Фингов. Прозорците са поставени без привидно да се отчита мястото им отвън. Всъщност търсено е свободно решение в степенуване на отворите, формата и пропорциите на фасадите. Неподчинени на някаква формална идея са размерите им. Те са по-големи там, където това е нужно, така че често пъти на една и съща фасада се подреждат различни по размер и оформление отвори. Мястото на главния вход е подчинено на рационалните идеи, заложени в разпределението. Във фасадната композиция това обикновено създава впечатление за случайно разполагане, но на неговите място и украса се отделя изключително внимание. Входът е оформен като представително встъпление към богатия дом, в композиционна връзка с главната фасада, но винаги там, където би създал чувство за загадъчност и недостъпност. Немалка роля във фасадно-декоративната
композиция на богатото жилище се отрежда на остъклените веранди, зимни градини и балкони, характерни със своеобразна обработка на металните конструкции в сецесионова стилистика и богато остъкляване. При някои примери се наблюдават стилови белези на северногерманската жилищна архитектура от началото на века. Много добра идея за експонирането на примерите от този и следващ период е сайта – altersofia на адрес -http://www.altersofia.com/tr/buildings , тук могат да се разгледат много елитни къщи построени в София в периода след Освобождението.
Няма коментари:
Публикуване на коментар